Forskrift for å fremme trivsel og forebygge
trakassering (trivselsforskriften)
Vedtatt 25.oktober 2024.
Del 1: Handlingsplan og Disiplinærutvalget
§ 1. Forbud mot trakassering
Denne forskriften har til formål å forebygge mobbing, trakassering, seksuell trakassering og annen uønsket atferd blant medlemmer i Juristforeningen samt deltakere på dennes arrangementer.
Trakassering, seksuell trakassering, mobbing og annen uakseptabel atferd er forbudt for medlemmer av Juristforeningen og deltakere på arrangementer i regi av denne.
§ 2. Definisjoner
Med trakassering menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være
krenkende, skremmende, endtlige, nedverdigende eller ydmykende.
Med seksuell trakassering menes enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, endtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom.
En person er mobbet når hen gjentatte ganger blir utsatt for negative handlinger med negativt formål eller virkning, fra en eller ere andre personer.
Med annen uønsket atferd menes atferd fra én eller ere personer som er egnet til å svekke tryggheten eller trivselen til Juristforeningens medlemmer og deltakere på dennes arrangementer.
§ 3. Trivselskontakter.
Alle Juristforeningens arrangementer bør ha to trivselskontakter til stede som er tillitsvalgte i
Juristforeningen. Det arrangerende understyret plikter å sørge for at det oppnevnes trivselskontakter. Disse bør ikke være tillitsvalgte i samme styre.
Trivselskontaktene skal forebygge hendelser som i § 1 så langt det lar seg gjøre. For å oppnå dette bør de holde dialog med eventuelle vektere, prate med overstadig berusede personer og sørge for at de får hjelp, og gripe inn verbalt der de mistenker at en uønsket hendelse finner sted.
Utover rapportering jf. § 4 annet ledd og kartlegging som i § 6 har trivselskontaktene taushetsplikt om det de måtte få kjennskap til i hendelser som i § 1.
§ 4. Rapportering av hendelser
Den som opplever en hendelse som i § 1 kan rapportere dette til Disiplinærutvalget. Trivselskontakt som mistenker at en slik hendelse har funnet sted skal informere de som kan ha opplevd en slik hendelse om adgangen til å rapportere etter første punktum. Det skal tolkes vidt hvem som kan ha opplevd en slik hendelse.
I tilfeller der en trivselskontakt har sterke holdepunkter for at det har blitt begått et straffbart forhold, skal hen rapportere dette til Disiplinærutvalget. I slike tilfeller skal trivselskontakten bortvise den aktuelle personen og bistå med en eventuell politianmeldelse dersom en som måtte oppleve forholdet ønsker dette.
Dersom en hendelse er rapportert etter begge forhold skal Disiplinærutvalget behandle begge rapportene separat frem til en eventuell behandling som sanksjonssak jf. § 6.
§ 5. Disiplinærutvalget
Disiplinærutvalget skal bestå av én leder, én nestleder og ett medlem.
Leder og nestleder velges etter Lov for Juristforeningen. Medlemmet oppnevnes av Ordenskollegiet fra Ordenskollegiets medlemmer. Medlemskapet i Disiplinærutvalget varer fra utvalget trer sammen etter varsling til saken er avgjort.
Dersom et medlem av Disiplinærutvalget er inhabil i en sak, skal denne tre til side og ikke ha noen rolle i saksbehandlingen. Et medlem er inhabilt når særegne forhold som er egnet til å svekke tilliten til hens upartiskhet foreligger. De øvrige medlemmene av Disiplinærutvalget må da finne en vara som er tillitsvalgt i Juristforeningen i inneværende semester, og som ikke har verv i foreningsstyret eller Ordenskollegiet. Den valgte må godkjennes av formannskapet.
Dersom Disiplinærutvalgets medlemmer ser det hensiktsmessig, kan de velge å rådføre seg med eller delegere saken til Foreningsstyret.
Disiplinærutvalget trer sammen når en hendelse er rapportert. Gjennom hele behandlingen av en rapportert hendelse skal Disiplinærutvalget føre detaljerte referater. Etter saken er avsluttet skal disse anonymiseres på en tilfredsstillende måte og oppbevares for fremtidige saker.
Disiplinærutvalgets medlemmer har taushetsplikt om alle opplysninger de tilegner seg som ledd i behandlingen av en rapportert sak.
§ 6. Saksbehandling
Disiplinærutvalget skal behandle saker om hendelser som rapporteres jf. § 4.
Disiplinærutvalget skal utrede situasjonen rundt hendelsen gjennom samtaler med den som har rapportert hendelsen og med den som er påstått å ha handlet i strid med § 1.
Dersom en hendelse har blitt rapportert jf. § 4 første ledd, kan den som har opplevd hendelsen selv velge om Disiplinærutvalget skal 1) avslutte saken, 2) legge til rette for forsonende samtale (-r) mellom partene eller 3) gå videre med saken som sanksjonssak. Etter utredningen jf. annet ledd skal Disiplinærutvalget informere om virkningene av alternativene og gi sin anbefaling.
Ved forsonende samtaler skal Disiplinærutvalget etter endt samtale spørre den som har opplevd forholdet om de ønsker å avslutte saken eller gå videre med saken som sanksjonssak.
Dersom en hendelse har blitt rapportert av en trivselskontakt jf. § 4 annet ledd, skal Disiplinærutvalget etter utredningen jf. annet ledd avgjøre om de skal 1) avslutte saken eller 2) gå videre med saken som sanksjonssak. Trivselskontakten som har rapportert forholdet skal ikke ha noen rolle i saksbehandlingen.
Dersom saken avvises/ikke tas til behandling, skal dette anses som et vedtak som kan påklages i tråd med Lov om Juristforeningen § 6a-3.
§7. Sanksjonssak
Dersom Disiplinærutvalget går videre med saken som sanksjonssak, skal situasjonen rundt hendelsen
opplyses så godt som mulig.
Når saken er tilstrekkelig opplyst skal Disiplinærutvalget vedta et av følgende utfall:
a) Ingen sanksjon
b) Formell advarsel,
c) Tidsbestemt karantene, eller
d) Permanent utestengelse
§ 8. Virkningene av sanksjonene
Formell advarsel skal oppbevares av Disiplinærutvalget. Dersom Disiplinærutvalget fatter sanksjoner mot samme person skal en slik advarsel tas med i vurderingen og komme i dennes disfavør. Denne sanksjon kan kun fattes mot studenter ved Juridisk fakultet.
Tidsbestemt karantene innebærer at den som får et slikt vedtak mot seg er utestengt fra Juristforeningens lokaler og arrangementer i en tidsbegrenset periode. Den som er tillitsvalgt og får slikt vedtak fattet mot seg plikter å nedlegge sitt verv. I karanteneperioden kan den som får et slikt vedtak mot seg verken stille eller bli valgt til verv i Juristforeningen. Ved tidsbestemt karantene får personen også en tidsubestemt formell advarsel jf. ovenfor.
Permanent utestengelse innebærer at den som får fattet et slikt vedtak mot seg er livsvarig utestengt fra Juristforeningens lokaler og arrangementer. Den som er tillitsvalgt og får slikt vedtak fattet mot seg plikter å nedlegge sitt verv. Den som er permanent utestengt får sitt medlemskap inndratt.
Del 2: Behandling av personopplysninger
§ 8. Forholdet til GDPR
Alle personopplysninger skal behandles i tråd med personopplysningsloven. Hjemmel for behandling av personopplysninger i denne forskrift er GDPR artikkel 6, første ledd, bokstav f.
§ 9. Formål med behandlingen
Persondata innhentet med hjemmel i denne forskrift skal kun brukes for å forhindre at personer som har karantene eller er utestengt skal nektes adgang til foreningens arrangementer og kontrollere at de ikke innehar verv i Juristforeningen. Personopplysninger behandlet jf. tredje ledd skal brukes for å sørge for korrekte sanksjoner i tilfeller dette er påkrevet.
§ 10. Registre
Personer som har fått advarsel jf. § 7 annet ledd bokstav b skal føres i et register. Dette registeret skal kun være tilgjengelig for foreningsstyret og Disiplinærutvalget. Personopplysninger i dette registeret skal slettes så snart Disiplinærutvalget får kjennskap til eller grunn til å mistenke at den personen ikke lenger er student ved Juridisk Fakultet. I alle tilfelle skal persondata behandlet i dette ledd slettes 7 år etter innhenting, med mindre Disiplinærutvalget kan dokumentere at personen fremdeles er student.
Personer som har karantene jf § 7 annet ledd bokstav c, skal oppføres i et register med start og slutt på karantenen. Når sluttdatoen er nådd skal persondata tilhørende vedkommende slettes fra registeret.
Personer som er permanent utestengt jf. § 7 annet ledd bokstav d skal føres opp i et eget register. Disiplinærutvalget fjerner personer oppført i dette registeret som oppfyller vilkårene i Forskrift 2015-12-21-1813 § 2 uten ugrunnet opphold. Den registrerte bærer bevisbyrden for at vilkårene er oppfylt.
De ovennevnte data skal innføres i registrene når klagefristen til Foreningsstyret er utløpt eller dersom foreningsstyret velger å opprettholde vedtaket. Når personopplysningene er inntatt i registeret skal alle saksdokumenter til denne saken anonymiseres.
§ 11. Tilgang til registre.
Register i andre og tredje ledd skal være tilgjengelig for Foreningsstyret, Disiplinærutvalget og alle ledere i understyrer i Juristforeningen, samt daglig leder i Frokostkjelleren AS. Enhver med tilgang kan distribuere analoge kopier av registrene til vektere og andre med interesse i anledning arrangementer. Disse kopiene skal makuleres etter avsluttet arrangement.
Alle med tilgang til personopplysninger innhentet med hjemmel i denne forskrift har taushetsplikt, unntatt forhold nevnt i § 9.
Annet ledd er ikke til hinder for at Disiplinærutvalget fører anonymiserte detaljer om en hendelse og hvilket utfall denne fikk.