Lovendringsforslag Generalforsamling høst 2025

Det nåværende bildet har ingen alternativ tekst. Filnavnet er: Skjermbilde-2024-10-10-kl.-14.43.09.png

Utdrag fra Lov for Juristforeningen:

§ 2-6. Lovendringsforslag.

Endringer i denne loven kan bare skje på generalforsamling. Lovendringsforslag må fremsettes skriftlig til Valgkomiteen innen kl. 12.00 to uker før Generalforsamlingen, jf § 2-11. Lovendringsforslag skal kunngjøres av Valgkomiteen ved oppslag, jf. § 2-3, samme dag. Lovendringsforslaget er vedtatt dersom minst 2/3 av de avgitte stemmene er for forslaget.

§ 2-20. Andre forslag.

Andre forslag må fremsettes skriftlig til Valgkomiteen innen kl. 12.00 to virkedager før Generalforsamlingen. Forslag skal kunngjøres av Valgkomiteen ved oppslag, jf. § 2-3, samme dag.

Er ikke fristene i første ledd overholdt, kan ikke forslagene tas til behandling.

Det har til høstens generalforsamling kommet inn 4 vedtaksforslag og 5 lovendringsforslag, som ligger vedlagt under:

Forslag 1: Vedtaksforslag


Redusere antall utgaver av Stud.Jur. som utgis hvert år fra syv til seks


Bakgrunn for forslaget:
En reduksjon i antall utgaver fra syv til seks vil gi betydelige kostnadsbesparelser knyttet til produksjon og
trykking av tidsskriftet. Dette vil bidra til å redusere det økonomiske underskuddet som Stud.Jur. har hatt de
senere årene. En reduksjon i antall utgaver fra syv til seks vil gjøre at Stud.Jur. mister en utgave med
annonseinntekter, men om man setter tapet av annonseinntekter for én utgave opp mot kostnadene ved å
produsere én utgave til så vil dette være kostnadsbesparende.


I og med at tidskriftet Stud.Jur. er en viktig del av Juristforeningen er det ønsket at avgjørelsen fattes av
Generalforsamlingen med flertall.


Legger ved kostnader for Stud.Jur. knyttet til utgavene de siste fire årene:
2025: 573 000kr (ca. 82 000kr per utgave)
2024: 525 000kr (ca. 75 000kr per utgave)
2023: 501 000kr (ca. 71 500kr per utgave)
2022: 505 000kr (ca. 72 000kr per utgave)


Forslag: Generalforsamlingen vedtar at Stud.Jur. skal redusere antall utgaver som utgis hvert år fra syv til
seks.

Oslo, 15. oktober 2025

Nicolai Ringstrøm, Forretningsfører for Stud.Jur.

Forslag 2: Vedtaksforslag

Vedtaksforslag om gjenåpning av årsregnskapene 2024 for Hyttestyret og Internasjonal Gruppe 

Bakgrunn for forslaget:

Årsregnskapene Hyttestyret 2024 og Internasjonal Gruppe 2024 slik de er revidert, fremlagt og godkjent av Generalforsamlingen den 25. april 2025 inneholder følgende feil: 

Hyttestyret 2024: 

  • Driftskostnader på kr 1 069,90 er bokført dobbelt. De reelle driftskostnadene er derfor lavere enn lagt til grunn av forrige Generalforsamling. 

Internasjonal Gruppe: 

  • En innbetaling til styrets konto som tilhører regnskapet for 2024 var bokført i 2025. 
  • En utbetaling for faktura som tilhører regnskapet for 2024 var bokført i 2025. 

Revisorkorpset har under høstens revisjon sørget for at feilene er rettet og ønsker å fremsette nye revisjonsberetninger for Hyttestyret 2024 og Internasjonal Gruppe 2024 for Generalforsamlingen. Disse revisjonsberetningene innstiller på godkjenning. Slik godkjenning krever at Generalforsamlingen først gjenåpner regnskapene. 

Forslag: Revisorkorpset foreslår at Generalforsamlingen gjenåpner årsregnskap for Hyttestyret 2024 og Internasjonal Gruppe 2024.

Bua, 25. september 2025

Revisorkorpset

Forslag 3: Vedtaksforslag 

INNKJØP AV REVISJONSTJENESTER FOR SAMTLIGE AV JURISTFORENINGENS REGNSKAPER

Bakgrunn for forslaget:

Juristforeningens forskjellige understyrer fører regnskaper over den virksomhet og aktivitet som bedrives. De ulike regnskapene følger ulike regler, og benyttes for ulike formål. Noen av Juristforeningens regnskaper benyttes som underlag for merverdiavgift, og sendes følgelig 

Skatteetaten. Foreningsstyret har tidligere i år, på bakgrunn av en utredning utarbeidet av Revisorkorpset vedtatt at foreningen skal sørge for tilfredsstillende regnskapsførsel og revisjon av regnskapene for mva.-pliktige understyrer, gjennom innkjøp av profesjonelle tjenester. 

Revisorkorpsets utredning, og dermed grunnlaget for et slikt innkjøp, kan sammenfattes ved følgende passus fra utredningen; 

«Reglene knyttet til fradragsføring for inngående avgift er kompliserte, og Revisorkorpset påpeker at de er særlig kompliserte for de delene av vår forening som beregner forholdsmessig fradrag på inngående avgift, fordi foreningen har omsetning med og uten avgiftsplikt. Revisorene mener dette stiller høye krav til Skattmester og andre økonomisjefer i foreningen, og at disse kompliserte reglene, sammenstillet med muligheten for tilleggsskatt og eventuelt straffansvar eller erstatningsansvar vil være avskrekkende for eventuelle kandidater til vervet som Skattmester

Utfordringene knyttet til manglende kunnskap om MVA.-reglene hos Skattmester og øvrige økonomisjefer forsterkes av at Revisorkorpset ikke kontrollerer MVA.-meldingene etter de er levert, ei heller i forbindelse med revidering av regnskapene. Regnskapene, og MVA.-meldingene behandles heller ikke av Foreningsstyret. Den avsluttende behandlingen på Juristforeningens Generalforsamling er overfladisk, og ikke egnet til å avdekke eventuelle feil i MVA-meldingene. Dette medfører at foreningen pr. nå står uten effektive tiltak for å sikre korrekte MVA-meldinger, utover et håp om at Skattmester har satt seg tilstrekkelig godt inn i merverdiavgiftsregelverket. Revisorkorpset mener dagens kontroll med de opplysninger som sendes til Skatteetaten er uforsvarlig.» 

Jeg mener det i tillegg til utfordringene knyttet til regnskapsførsel og revisjon for de mva.- pliktige understyrene også foreligger utfordringer for foreningens øvrige regnskaper. Begrunnelsen for dette er delt: 

  1. Historikken de siste 5 år viser at det er en utfordring for revisorkorpset å forvalte og videreformidle opparbeidet kunnskap. Det har ved flere generalforsamlinger i denne perioden oppstått behov for å gjenåpne allerede godkjente regnskaper, slik som i dag. Revisjon av foreningens regnskaper forutsetter god kunnskap om både regnskapsførsel, regnskapsprogrammet Tripletex og generelle prinsipper for økonomisk redelighet. 
  2. Arbeidsmengden har ved ulike revisjoner vært meget stor, fordi regnskaper som har blitt innlevert ikke har levet opp til revisorkorpsets forventninger. Ettersom det er i vår alles interesse å sørge for korrekt regnskapsførsel og godkjente regnskaper, har revisorkorpset lagt ned mye innsats for å avhjelpe manglene. Dette arbeidet har gått på bekostning av revisorskorpsets tiltenkte kontrollfunksjon. 
  3. I forbindelse med at foreningen allerede skal gå i gang med å kjøpe inn revisjonstjenester for flere regnskaper, vil det være lite ressurskrevende for skapet / FS å utvide bestillingen til å omfatte alle foreningens regnskaper. Vi ser for oss at det også vil være mulig for FS å skaffe en kvantumsrabatt. 

Det er viktig at også regnskapene for de ikke mva.-pliktige understyrene er korrekte. Dette er særlig fordi de ulike understyrene benytter egne godkjente regnskaper som underlag i søknader til offentlige støtteordninger. De statlige organene som administrerer de ulike ordningene vil kunne føre kontroll med regnskapene (for den del som skal dokumentere bruken av støttemidler). Dette har blant annet tidligere skjedd hos Cabaret Intime (regnskapet 2021/2022). 

Samlet sett mener jeg at utfordringer knyttet til gjennomføringen av revisjon og kvaliteten på revisjonen, i lys av formålet med regnskapene for de ulike understyrene, taler for at vi må investere i revisjonstjenester for foreningen. 

Revisorkorpset vil, dersom forslaget blir vedtatt, få en redusert arbeidsmengde. Dette bør utnyttes slik at revisorkorpset kan bruke mer tid på å kontrollere at foreningens penger er brukt på en hensiktsmessig måte. Når vi har sikret at regnskapene er ført korrekt (gjennom ekstern regnskapsførsel og/eller revisjon), vil Revisorkorpset raskt få overblikk over de forhold de er tenkt å kontrollere; 

  • Faktisk bruk sammenliknet med budsjett godkjent av FS 
  • Eventuell pengebruk som er kommet privatpersoner til gode, herunder kontroll av rep-intern 
  • Oppfølging av JF-loven, regnskapsreglementet og andre relevante instrukser. 

Etter en periode med eksterne regnskaps- og revisjonstjenester bør man vurdere å redusere antallet revisorer i foreningen. 

Forslag:

  1. Generalforsamlingen ber Foreningsstyret om å gå til innkjøp av eksterne regnskaps- og revisjonstjenester for de ikke mva. -pliktige understyrene, i samme omfang som for de mva.-pliktige understyrene. 
  2. Generalforsamlingen ber Foreningsstyret vurdere om antallet revisorer i Revisorkorpset bør reduseres, og i så tilfelle fremme lovendringsforslag om dette.

Med hilsen,

Christian Rorge

28. oktober 2025

Forslag 4: Vedtaksforslag

Formannskapet i Juristforeningen legger ned utallige timer til foreningsarbeid. Slikt fortjener en viss grad av påskjønnelse, mer enn det som tilkommer dem naturlig gjennom deres verv og representasjon. Historisk har slike påskjønnelser blitt ført som representasjon, men dette er ikke helt regnskapsteknisk riktig. Formannskapets rep intern er, tross at den heter det samme som understyrenes «frie» post, en tradisjonell representasjonspost, og det er derfor behov for en ny post slik at formannskapets tidsbruk ikke går upåaktet hen. Formålet med forslaget er dermed at en del av formannskapets pengebruk øremerkes til direkte påskjønnelser, uten representasjonstilknytning

Forslag: Juristforeningens Generalforsamling gir med dette vedtak en instruks til foreningsstyret om å bevilge midler til en ny budsjettpost: gaver formannskapet.


En slik post kan med fordel brukes til gavekort, massasje, eller annet som kan utgjøre en passelig belønning for svært stor tidsbruk. En slik post kan med fordel trekkes fra formannskapets representasjonspost, slik at det ikke oppstår økte kostnader for foreningen.

Vennlig hilsen,

Magnus Baumann og Nina Norum

Forslag 5:

Lovendringsforslag vedr. Chorus Mixtus’ årsberetning (heretter Communicare Mixtus)

Chorus Mixtus bytter ikke leder (Vise-Præsident) i samsvar med regnskapsåret. Dette
betyr at communicare mixtus avgis midt i en leders funksjonstid, som er lite
hensiktsmessig. Ettersom communicare mixtus ikke tar for seg økonomiske forhold er
det ingen grunn til at Chorus Mixtus ikke skal levere communicare mixtus etter at leder
har fullført sin periode, som alle andre understyrer i foreningen.

Gjeldende lovtekst
§ 3-3. Fremleggelse av avsluttende beretning og regnskap for avsluttede styrer
Hvert vårsemester fremlegger det foregående Hoppeball/Staldthing, Internasjonal
Gruppe, Chorus Mixtus, Hyttestyret, Foreningsstyret og Stud.Jur. årsberetning og
regnskap.
Hvert høstsemester fremlegger Cabaret Intime, Juridiske vinterleker, Fagstyret,
Arbeidslivsdagene og JF Dans årsberetning og regnskap.
Hvert semester fremlegger det foregående Clubstyret avsluttende beretning og
regnskap.
Humanitæraksjonen og Justivalen fremlegger avsluttende beretning og regnskap
semesteret etter at arrangementet er gjennomført.
Alle regnskap skal avsluttes og fremlegges til revisjon innen henholdsvis 1. oktober og 1.
mars etter regnskapsårets avslutningsdato. Lovens frister er veiledende, og
Revisorkorpset i samarbeid med Valgkomiteen setter endelig frist i god tid før
fremleggelse hvert semester. Beretninger skal være fremlagt for Valgkomiteen innen de
samme fristene.


Det foreslås at § 3-3 endres til følgende ordlyd:
Hvert vårsemester fremlegger det foregående Hoppeball/Staldthing, Internasjonal
Gruppe, Hyttestyret, Foreningsstyret og Stud.Jur. årsberetning og regnskap.
Hvert høstsemester fremlegger Cabaret Intime, Juridiske vinterleker, Fagstyret,
Arbeidslivsdagene og JF Dans årsberetning og regnskap.
Hvert semester fremlegger det foregående Clubstyret avsluttende beretning og
regnskap.
Humanitæraksjonen og Justivalen fremlegger avsluttende beretning og regnskap
semesteret etter at arrangementet er gjennomført.

Chorus Mixtus fremlegger årsberetning hvert høstsemester, og regnskap hvert
vårsemester.
Alle regnskap skal avsluttes og fremlegges til revisjon innen henholdsvis 1. oktober og 1.
mars etter regnskapsårets avslutningsdato. Lovens frister er veiledende, og
Revisorkorpset i samarbeid med Valgkomiteen setter endelig frist i god tid før
fremleggelse hvert semester. Beretninger skal være fremlagt for Valgkomiteen innen de
samme fristene.


Henner Leve!


Vennlig hilsen

Simen Anderson, 10. april 2025

Forslag 6:

Vedrørende Foreningsstyrets taushetsplikt og offentliggjøring av saksliste

Bakgrunn for forslaget
Tiden (og tilbakemelding fra foreningsstyret) gjør oss visere, og forslaget som (med rette) ble nektet
fremmet på forrige Generalforsamling kommer her i smått revidert form.


I en årrekke har Foreningsstyret operert med en taushetsplikt. Denne har ingen konkret
lovhjemmel, men det er ikke til hinder for dens bindende virkning – foreningen har lang tradisjon
for at gammel sæd og uskikk kan danne rettsgrunnlag for hele foreningen, ikke bare ordenskollegiet.
Dette var også en holdning revisjonskomiteen i sin tid videreførte, da overregulering fort kan bli så
lite fleksibelt at det skader foreningen, selv om intensjonen er god. For ytterligere
informasjon/skrekkeksempler om dette se forslagsstillers førsteutkast til ny lov under revisjonen
(tilgjengelig på forespørsel)


Sædvaneregulering har likevel ikke vært uproblematisk. Forskjellige foreningsstyrer har praktisert
denne i varierende utstrekning, og det har forekommet at foreningsstyret har nektet å begrunne
avgjørelser utenom budsjettanslag med henvisning til taushetsplikt. Dette er svært uheldig. I
motsatt fall har det også forekommet at det i perioder har fremstått som at alle saker som har
foreligget foreningsstyret – og deres avgjørelser – har vært kjent for en majoritet av foreningen.
Disse to ytterpunktene, som begge er svært skadelige for foreningen, er grunnen til at dette forslaget
fremsettes.

Forklaring av forslagets innhold
Forslaget legger til grunn en ny, konkret, og relativt lite omfattende taushetsplikt. Det er
forslagsstillers oppfatning at utgangspunktet til taushetsplikten hadde dette som hovedformål.
Grensene for denne plikten er blitt konferert med det sittende foreningsstyret.
Taushetsplikten skal også verne den enkelte fra å måtte stå til ansvar for upopulære avgjørelser
inn mot eget styre. Dette er hensyntatt i forslagets protokollreglement.


En større grad av åpenhet i foreningen er svært gunstig for driften, så fremt de sensitive
opplysninger vernes om. Dette vil skape trygghet, forutsigbarhet, og ikke minst kredibilitet,
notoritet og ansvarsfølelse for foreningsstyret rundt avgjørelsene. Den famøse VG-testen bør
ligge til grunn også for Foreningsstyrets virke.


Ettersom forslaget i utgangspunktet klargjør og lemper taushetsplikten, virket det i første omgang
rimelig å innføre en sanksjon for brudd på denne. Etter en liten intern høringsrunde i
Ordenskollegiet (hvor taushetsplikten er mye strengere) er ikke dette praktisk mulig med

foreningens nåværende struktur. Dette fordi foreningen ikke har noen «domstol» som kunne
avgjort «beviser» for eller mot brudd på taushetsplikten. Disiplinærutvalget har vært påtenkt, men
dette faller langt utenfor formålet, mandatet og ikke minst også strukturen til organet, som er
forvaltningspreget (se begrunnelse for lovendring på Generalforsamling Høst 2024.


Forslagsstiller er dermed av den oppfatning at foreningens p.t. eneste sanksjonsmulighet –
mistillitsforslag – får være tilstrekkelig dersom en har sterke holdepunkter for brudd på
taushetsplikten. Selv om forslaget her dreier seg om foreningsstyret er det selvsagt at det samme
må gjelde for det nyopprettede disiplinærutvalget. En slik reaksjon bør likevel ikke fremkomme
eksplisitt i loven, da dette kan føre til overivrige reaksjoner.


Det kommende forslaget utdyper taushetsplikten og tar for seg en bredere plikt til publisering
enn det som i dag fremkommer av 6-3 annet ledd – en plikt som uansett ikke praktiseres.
Det er viktig å fremheve her at forslaget lyder på at Foreningsstyret plikter å føre og publisere en
protokoll. Protokoller kan være svært spartanske, og i sin absolutt enkleste form vil de kun
oppsummere vedtakene som er gjort. Dette er til forveksling svært likt som dagens krav. Det er
forslagsstillers oppfatning at en konkretisering av denne plikten, uten at omfanget av den utvides,
vil gjøre overholdelse av plikten til å publisere foreningsstyrets vedtak, i protokolls form.
Dersom foreningsstyret finner det for påkrevet har man også muligheten til å gjengi mer
informasjon i protokollen enn dagens bestemmelse tillater, men forslaget pålegger ingen plikt til å
gjøre dette. En slik adgang må nødvendigvis uansett vike for taushetsplikten.


Forslagsstiller benytter anledningen til å minne om at regler som disse må tolkes etter sin
intensjon, som er økt gjennomsiktighet og vern av sensitive opplysninger samt det enkelte FS-
medlem, i anvendelsen dersom forslaget vedtas.

Gjeldende lovtekst


Gjeldende §6-3 annet ledd strykes:
Foreningsstyret skal tilgjengeliggjøre saksliste og beslutninger. Foreningsstyret skal på oppfordring begrunne
beslutningene.


Forslag til ny lovtekst


Ny § 6-4 Taushetsplikt og protokollførsel
Foreningsstyret skal føre protokoll som gjengir Foreningsstyrets avgjørelser, og annen informasjon
Foreningsstyret ønsker å protokollføre. Protokollen skal likevel aldri inneholde direkte sitater eller detaljer
om stemmegivning.


Protokollen skal godkjennes av de fremmøtte, og tilgjengeliggjøres for foreningens tillitsvalgte.
Foreningsstyrets formann skal på oppfordring gi en mer utdypende begrunnelse for avgjørelsene enn det
som fremkommer av den tilgjengeliggjorte protokollen. Foreningsstyret kan med alminnelig flertall vedta at
et annet medlem av foreningsstyret skal gi slik begrunnelse.
Første og annet ledd er ikke til hinder for at Foreningsstyret fører mer detaljerte referater til internt bruk.
Slike referater bør føres.


Foreningsstyrets medlemmer har taushetsplikt om økonomiske forhold, saker som berører enkeltpersoner,
sensitiv informasjon, og stemmegivning.


Forhold som berøres av Foreningsstyrets taushetsplikt skal aldri føres i den tilgjengelige protokollen.
Foreningsstyrets medlemmer har ikke adgang til å gjengi informasjon som ikke føres i protokollen. Denne
bestemmelsen er ikke til hinder for at innsender av en sak får skriftlig avgjørelse og begrunnelse jf. Annet ledd
annet punktum.

Henner Leve!


Oslo, Den 15de Oktober, A.D. MMXXV

Staldbror Magnus Baumann, R.G.P.

Forslag 7:

Vedrørende sammenslåing av Internasjonal Gruppe og Ballsjef

Bakgrunnen for forslaget
Kjære Generalforsamling,


Hoppeball er et arrangement Juristforeningen begynte med ettersom de årlige Nordiske uker måtte ha et
ball også de år det ikke ble arrangert Staldthing, i tråd med avtalen med det Nordiske Samarbeidet (senere
Nordiska Sekretariatet; huk tak i forslagsstiller i en pause for historieforedrag). Ballet er og forblir den
Nordiske ukens høydepunkt, og samarbeidet mellom ballsjefen og Internasjonal (tidligere Nordisk) gruppe
har alltid vært nødvendig, og dette samarbeidet hadde blitt mye enklere dersom de var en del av samme
styret. At disse er så uatskillelige som de er, og deres felles historie, er viktig å ha med seg når
Generalforsamlingen nå skal ta stilling til sammenslåing av disse arrangementene til ett styrket styre.


Den største og umiddelbare fordelen med en slik sammenslåing er at det så lenge forslagsstiller har vært i
foreningen har vært forbundet en god del utfordringer med regnskapsføringen fra Ballsjef sin side.
Forslagsstiller var intet unntak fra dette med en budsjettsprekk på vel kr 250 000,-. Sammenslåing av
regnskapene vil medføre en dedikert økonomiansvarlig som kan følge opp alt – for ikke å nevne at ballets
økonomisjef ikke lenger er ansvarlig for egen kontroll, som kan hjelpe med å unngå tilfeller som ovennevnte
budsjettsmell. Regnskapene er allerede ikke ubetydelig sammenblandet, og det medfører i praksis kun at vi
ikke overfører vel kr 30 000 internt mellom foreningens konti. Da vil også ballsjefen kunne fokusere på det
viktige – nemlig ballet – istedenfor hvilken betalingsløsning man skal velge i år.


Videre har Fagstyret “alltid” hatt en egen bankettsjef, som ikke har behøvd noe eget regnskap, eller egne
isolerte medarbeidere som ikke bidrar til det øvrige. Cabaret har outsourcet arrangeringen av eget ball til en
undersjef. Dette bør derfor være aldeles mulig for et medlem av Internasjonal Gruppe å håndtere. Det er i
tillegg et svært rigid arrangement, der man skal etterkomme diktater fra Ordenskollegiet. Dette er det eneste
arrangementet disse ikke vil uttale seg om i kun rådgivende kapasitet, da tradisjonene rundt ballet er
foreningens viktigste, kanskje foruten at snikskryt er bong.


Det springende punktet som utløser denne endringen er riktignok medarbeiderne. Begge arrangementene
har per i dag et kritisk behov for medarbeidere for å lykkes. Sammenslåingen vil medføre at dette behovet for
ballsjefens anliggende synker, da denne kan lene seg på hjelp innad i eget styre, og samtidig at medarbeidere
til ballet kan bidra til den samlede uke. Fordelingen av ballbilletter til ballkomiteen har, sammenliknet med
innsatsen enkelte har lagt ned, fremstått som urettferdig, samtidig som det historisk også har blitt påpekt at
det er merkelig at Internasjonal Gruppe skal få billetter til ballet. Man kan her legge inn en forventning om
bistand til flere arrangementer tilknyttet den Nordiske Uken for å garantere plass. Ved å redusere antallet
totale medarbeidere som kan belønnes med ballbillett reduserer man også presset på de allerede omstridte
billettene til Hoppeballet, og åpner for at flere øvrige studenter kan få plass.

Forklaring av forslagets innhold
Forslaget er i utgangspunktet en standard fusjon av to arrangementer/styrer i foreningen. Dette medfører
endringer i kravene til beretninger og regnskap, samt valg, i tillegg til de helt konkrete bestemmelsene.
Forslaget inntar også en bestemmelse som legger ned vervet som Konkurransesjef i Internasjonal Gruppe,
ettersom dette vervet uansett har fått sine arbeidsoppgaver overtatt av det Juridiske fakultet. Forslagsstiller er
av den oppfatning at dette tomrommet bør fylles av hensyn til samhold.


Alle lovens formuleringer om ballsjefen er videreført foruten anbefalingen om å opprette en komite, jf.
bakgrunnen ovenfor. Endringen medfører dermed ingen praktisk endring av ballet som arrangement.
Ballsjefen er likevel lagt inn som en tillitsvalgt uten lederansvar, ettersom bankettsjefer i fagstyret sikkert kan
skrive under på at dette ville vært en unødvendig ekstra byrde. Endringen her bør være minimal, ettersom
ballsjefen tidligere kun var leder for seg selv.

Gjeldende lovtekst


Kapittel 3: Regnskaper, budsjett, revisjon og disponering av overskudd


§ 3-3. Fremleggelse av avsluttende beretning og regnskap for avsluttede styrer
Hvert vårsemester fremlegger det foregående Hoppeball/Staldthing, Internasjonal Gruppe, Chorus Mixtus,
Hyttestyret, Foreningsstyret og Stud.Jur. årsberetning og regnskap.
Hvert høstsemester fremlegger Cabaret Intime, Juridiske vinterleker, Fagstyret, Arbeidslivsdagene og JF
Dans årsberetning og regnskap.
(…)

Kapittel 4: Valg


§ 4-6. Valg i høstsemesteret
På hver ordinære generalforsamling i høstsemesteret velges med funksjonstid de to kommende semestrene:
a. Juristforeningens Formannskap
b. Internasjonal Gruppe

c. hyttesjef og økonomisjef for Hyttestyret
d. representant til styret i Stiftelsen Juristforeningens Økonomistyre
e. teknisk sjef i Juristforeningens tekniske gruppe
f. IT-sjef i Juristforeningen
g. Ballsjef
h. Bobestyrer i Chorus Mixtus
i. to redaktører i Stud.Jur.
(…)

Kapittel 13. Internasjonal Gruppe


§ 13-1. Internasjonal Gruppes oppgaver
Internasjonal Gruppe er ansvarlig for å sikre gode relasjoner med Juristforeningens internasjonale
samarbeidspartnere. Særlig gjelder dette samarbeidet med EFTAs overvåkningsorgan (ESA) og Nordiska
Sekretariatet.


I samarbeidet med ESA skal Internasjonal Gruppe avholde forelesninger hvert semester og
prosedyrekonkurranse i høstsemesteret.


I samarbeidet med Nordiska Sekretariatet skal Internasjonal Gruppe sikre at Juristforeningens plikter og
interesser ivaretas, samt sørge for promotering og deltagelse på Sekretariatets internasjonale arrangementer.
Internasjonal Gruppe skal avholde en Nordisk Uke i Oslo hvert høstsemester.


§ 13-2. Internasjonal Gruppes sammensetning og oppgavefordeling
Internasjonal Gruppe består av en leder som bærer tittelen Internasjonal Sekretær, økonomisjef, ukesjef,
konkurransesjef, PR- og sponsorsjef, og fagsjef.


Internasjonal Sekretær leder arbeidet og representerer Juristforeningen i internasjonale samarbeid.


Økonomisjef fører regnskap for Internasjonal Gruppe og sørger for en forsvarlig økonomiforvaltning.


Ukesjefen har hovedansvaret for booking, logistikk, innkjøp og andre forberedelser til Nordisk Uke i Oslo.


Konkurransesjefen har hovedansvaret for planlegging og gjennomføring av ESAs prosedyrekonkurranse.


PR- og sponsorsjef er ansvarlig for markedsføringen av styret, samt innhenting av sponsorinntekter og
annen støtte.


Fagsjef har ansvar for det faglige opplegget under Nordisk Uke i Oslo og for å arrangere ølmøter.

Kapittel 22. Ballsjef


§ 22-1. Ballsjef
Ballsjef er ansvarlig for avviklingen av Hoppeball eller Staldthing og øvrige arrangementer i forbindelse med
Hoppeball eller Staldthing. Ballsjef bør til gjennomføring av arrangementet oppnevne en komité, jf. § 5-5.
Ordentlig Staldthing avholdes hvert tredje år. Hoppeball avholdes hvert år det ikke avholdes ordentlig
Staldthing.

Forslag til ny lovtekst


Kapittel 3: Regnskaper, budsjett, revisjon og disponering av overskudd


§ 3-3. Fremleggelse av avsluttende beretning og regnskap for avsluttede styrer
Hvert vårsemester fremlegger Internasjonal Gruppe, Chorus Mixtus, Hyttestyret, Foreningsstyret og
Stud.Jur. årsberetning og regnskap.
Hvert høstsemester fremlegger Cabaret Intime, Juridiske vinterleker, Fagstyret, Arbeidslivsdagene og JF
Dans årsberetning og regnskap.
(…)

Kapittel 4: Valg


§ 4-6. Valg i høstsemesteret
På hver ordinære generalforsamling i høstsemesteret velges med funksjonstid de to kommende semestrene:
a. Juristforeningens Formannskap
b. Internasjonal Gruppe
c. hyttesjef og økonomisjef for Hyttestyret
d. representant til styret i Stiftelsen Juristforeningens Økonomistyre
e. teknisk sjef i Juristforeningens tekniske gruppe
f. IT-sjef i Juristforeningen
g. Bobestyrer i Chorus Mixtus
h. to redaktører i Stud.Jur.
(…)

Kapittel 13. Internasjonal Gruppe


§ 13-1. Internasjonal Gruppes oppgaver
Internasjonal Gruppe er ansvarlig for å sikre gode relasjoner med Juristforeningens internasjonale
samarbeidspartnere. Særlig gjelder dette samarbeidet med EFTAs overvåkningsorgan (ESA) og Nordiska
Sekretariatet.


Internasjonal Gruppe er også ansvarlig for avviklingen av Hoppeball eller Staldthing. Ordentlig Staldthing
avholdes hvert tredje år. Hoppeball avholdes hvert år det ikke avholdes ordentlig Staldthing.


I samarbeidet med ESA skal Internasjonal Gruppe avholde forelesninger hvert semester og
prosedyrekonkurranse i høstsemesteret.


I samarbeidet med Nordiska Sekretariatet skal Internasjonal Gruppe sikre at Juristforeningens plikter og
interesser ivaretas, samt sørge for promotering og deltagelse på Sekretariatets internasjonale arrangementer.


Internasjonal Gruppe skal avholde en Nordisk Uke i Oslo hvert høstsemester.


§ 13-2. Internasjonal Gruppes sammensetning og oppgavefordeling
Internasjonal Gruppe består av en leder som bærer tittelen Internasjonal Sekretær, økonomisjef, ukesjef,
konkurransesjef, ballsjef, PR- og sponsorsjef, og fagsjef.


Internasjonal Sekretær leder arbeidet og representerer Juristforeningen i internasjonale samarbeid.


Økonomisjef fører regnskap for Internasjonal Gruppe og sørger for en forsvarlig økonomiforvaltning.


Ballsjefen er ansvarlig for avviklingen av Hoppeball eller Staldthing og øvrige arrangementer forbundet med
dette.


Ukesjefen har hovedansvaret for booking, logistikk, innkjøp og andre forberedelser til Nordisk Uke i Oslo.


Konkurransesjefen har hovedansvaret for planlegging og gjennomføring av ESAs prosedyrekonkurranse.


PR- og sponsorsjef er ansvarlig for markedsføringen av styret, samt innhenting av sponsorinntekter og
annen støtte.


Fagsjef har ansvar for det faglige opplegget under Nordisk Uke i Oslo og for å arrangere ølmøter.

Kapittel 22. Ballsjef
(Opphevet.)

Bankinnskudd og gjeld
Bankinnskudd tilhørende Hoppeball/Staldthing overføres til Internasjonal gruppes Konti. Eventuell gjeld
til Stiftelsen Juristforeningens Økonomistyre overdras tilsvarende.

Henner Leve!


Oslo, Den 15de Oktober, A.D. MMXXV

Staldbror Magnus Baumann, R.G.P.

Forslag 8:

Vedrørende verv i Internasjonal gruppe

Bakgrunn for forslaget/forklaring:

Bakgrunnen for forslaget er at vervet som konkurransesjef i stor grad har mistet sin opprinnelige funksjon etter at ELSA overtok ansvaret for Moot Court-konkurransen. Under uken erfarte vi at behovet nå ligger et annet sted – nemlig i å ha en person med hovedansvar for arrangementer som Stining, Sillis og lignende sosiale eller faglige samlinger.

Et verv som arrangementsansvarlig vil derfor i større grad reflektere behovene i internasjonal gruppe, og bidra til bedre planlegging, koordinering og gjennomføring av arrangementer gjennom uken.

Gjeldende lovtekst:

§ 13-2. Internasjonal Gruppes sammensetning og oppgavefordeling

Internasjonal Gruppe består av en leder som bærer tittelen Internasjonal Sekretær, økonomisjef, ukesjef, konkurransesjef, PR- og sponsorsjef, og fagsjef.

Internasjonal Sekretær leder arbeidet og representerer Juristforeningen i internasjonale samarbeid.

Økonomisjef fører regnskap for Internasjonal Gruppe og sørger for en forsvarlig økonomiforvaltning.

Ukesjefen har hovedansvaret for booking, logistikk, innkjøp og andre forberedelser til Nordisk Uke i Oslo.

Konkurransesjefen har hovedansvaret for planlegging og gjennomføring av ESAs prosedyrekonkurranse.

PR- og sponsorsjef er ansvarlig for markedsføringen av styrets, samt innhenting av sponsorinntekter og annen støtte.

Fagsjef har ansvar for det faglige opplegget under Nordisk Uke i Oslo og for å arrangere ølmøter.

Forslag til ny lovtekst:

§ 13-2. Internasjonal Gruppes sammensetning og oppgavefordeling

Internasjonal Gruppe består av en leder som bærer tittelen Internasjonal Sekretær, økonomisjef, ukesjef, arrangementssjef, PR- og sponsorsjef, og fagsjef.

Internasjonal Sekretær leder arbeidet og representerer Juristforeningen i internasjonale samarbeid.

Økonomisjef fører regnskap for Internasjonal Gruppe og sørger for en forsvarlig økonomiforvaltning.

Ukesjefen har hovedansvaret for booking, logistikk, innkjøp og andre forberedelser til Nordisk Uke i Oslo.

Arrangementsjef har hovedansvaret for planlegging og gjennomføring av de ulike arrangementene i løpet av uken. 

PR- og sponsorsjef er ansvarlig for markedsføringen av styrets, samt innhenting av sponsorinntekter og annen støtte.

Fagsjef har ansvar for det faglige opplegget under Nordisk Uke i Oslo og for å arrangere ølmøter.

Vennlig hilsen,

Adele Engesmo, Nåværende Spons- og PR-ansvarlig i Internasjonal gruppe

16.10.2025

Forslag 9:

Vedrørende endring i organisering av Stud.Jur.

Bakgrunnen for forslaget:
Historisk har Stud.Jur. hatt en økonomi som har gått rundt, og tidvis med betydelige overskudd. Dette har i
stor grad vært mulig takket være stabile annonseinntekter, som har dekket tidsskriftets lønnskostnader,
representasjonskostnader og øvrige utgifter knyttet til produksjon og distribusjon. De siste tre årene har
imidlertid Stud.Jur. gått med betydelige underskudd, hvor underskuddet særlig har økt de siste to årene.
Denne utviklingen skyldes en kombinasjon av lavere annonseinntekter og økte kostnader knyttet til
produksjon av tidsskriftet, hovedsakelig som følge av prisstigninger på trykking og porto. Den viktigste
faktoren bak underskuddene er imidlertid den markante nedgangen i annonseinntektene, et marked som i
dag prioriteres annerledes av advokatfirmaer og andre potensielle annonsører enn tidligere. Med denne
økonomiske realiteten er det nødvendig å gjøre grep og justere kostnadsbildet for å sikre Stud.Jur. sin
fortsatte drift.


På bakgrunn av Stud.Jur.’s økonomiske situasjon og behovet for å redusere kostnader, foreslås det at
ordningen med ansettelse av forretningsførere i Stud.Jur opphører. Ordningen med ansatte
forretningsførere foreslås erstattet med to tillitsvalgte verv, økonomisjef og sponsoransvarlig, som vil få
ansvar for de samme oppgavene som dagens forretningsførere ivaretar.

Forklaring av forslagets innhold:
Stud.Jur går i dag med et betydelig underskudd. Ved å avvikle lønnsutgiftene knyttet til de to ansatte
forretningsførerne vil det årlige underskuddet kunne reduseres med omtrent 90 000 kroner. Samtidig har
annonsemarkedet endret seg, og det er i dag vanskeligere å få advokatfirmaer til å annonsere i Stud.Jur, da
disse prioriterer markedsføringsmidlene sine annerledes enn tidligere.


Annonseinntekter:
2025: 322 000kr
2024: 392 000kr
2023: 476 000kr
2022: 633 000kr

I dag er forretningsførerne ansatt, og deres oppgaver er i hovedsak begrenset til økonomi, trykk og
annonsering. De har i liten grad annen tilknytning til selve tidsskriftet og det sosiale miljøet rundt det.
Forslaget om å erstatte de ansatte forretningsførerne med to nyopprettede verv, henholdsvis økonomisjef og
sponsorsjef, hvor begge vervene innehar de samme oppgavene som tidligere, vil innebære at disse rollene
sammen med redaktørene blir en del av gruppen Stud.Jur.
Dette vil ha flere positive sosiale effekter. Ved å øke antall medlemmer i gruppen rundt tidsskriftet vil det
sosiale miljøet styrkes, og det skapes et større fellesskap og engasjement. Vervene får en nærmere tilknytning
til tidsskriftet og det arbeidet som gjøres, noe som kan øke motivasjonen og følelsen av tilhørighet blant de
tillitsvalgte. En sterkere og mer sammensveiset gruppe vil kunne styrke Stud.Jur som helhet, både faglig og
sosialt.

Samtidig har dagens redaktører framlagt følgende synspunkter som er viktig å ta med i betraktning ved
diskusjon rundt lovforslaget:

«Det har i de senere år vært utfordrende å finne personer til å fylle de tre eksisterende vervene i
redaksjonen, og det å finne flere frivillige til å dekke i tillegg økonomisjef- og sponsorsjefrollene kan
derfor være vanskelig. Redaktørene understreker at selv om tiltaket potensielt kan øke
engasjementet og styrke det sosiale miljøet i Stud.Jur, krever dette en betydelig innsats for å
promotere tidsskriftet og vervene. De er usikre på om dette lar seg gjøre i praksis, og hvordan det
eventuelt kan gjennomføres. Et annet viktig innspill er da et forslag om ååpne redaktørvervene
(ikke intern innstilling) sånn at studenter også her stiller til redaktører på Generalforsamling, da det
allerede har vært utfordrende å finne nye redaktører internt. Dette reiser spørsmålet om hvordan
man skal håndtere situasjonen dersom de nyopprettede vervene står ubesatte, da forretningsførerne
anses som helt essensielle for drift av tidsskriftet.»

På bakgrunn av både økonomiske og sosiale hensyn, samt med forståelse for de utfordringene som også er
fremhevet av redaktørene, fremmes derfor forslag om å avvikle dagens ordning med to ansatte
forretningsførere, og innføre vervene økonomisjef og sponsorsjef. Disse vervene skal ivareta de samme
oppgavene som forretningsførerne i dag.

Gjeldende lovtekst:

Kapittel 4: Valg


§ 4-5. Valg i høstsemesteret

På hver ordinære generalforsamling i høstsemesteret velges med funksjonstid de to kommende semestrene:
a. Juristforeningens Formannskap
b. Internasjonal Gruppe
c. hyttesjef og økonomisjef for Hyttestyret
d. representant til styret i Stiftelsen Juristforeningens Økonomistyre
e. teknisk sjef i Juristforeningens tekniske gruppe
f. IT-sjef i Juristforeningen
g. Ballsjef
h. Bobestyrer i Chorus Mixtus
i. to redaktører i Stud.Jur.
(…)


§ 4-6. Valg i vårsemesteret
På hver ordinære generalforsamling i vårsemesteret velges med funksjonstid de kommende to semestrene:
a. styret for Cabaret Intime
b. styret for Juridiske vinterleker
c. Fagstyret
d. bookingsjef og PR- og sponsorsjef i Hyttestyret
e. styret for Arbeidslivsdagene
f. Vise-Præsident i Chorus Mixtus
g. ett medlem av Juristforeningens tekniske gruppe
h. markedsføringsansvarlig i Juristforeningen
i. én redaktør i Stud.Jur.
(…)

Kapittel 8. Stud.Jur.


§ 8-4. Forretningsfører
Forretningsføreren er redaktørenes økonomiske rådgiver og skal holde redaktørene informert om bladets
økonomiske situasjon.


Forretningsføreren skal konsulteres før økonomiske disposisjoner foretas, med mindre disposisjonen må
ansees som helt ubetydelig.


Forretningsføreren skal innhente annonser til bladet og inntekter forbundet med disse. Forretningsføreren
skal sørge for at Stud.Jur.’s kapital forvaltes på forsvarlig måte, samt føre Stud.Jur.’s regnskap. Sideantall og
annonsevolum fastsettes på økonomisk grunnlag av forretningsføreren.


Forretningsføreren har taushetsplikt om redaksjonelle forhold vedkommende får kunnskap til gjennom sin
stilling og som ikke direkte vedrører den økonomiske driften av bladet.


Forretningsføreren ansettes av styret i Stiftelsen Juristforeningens Økonomistyre. Dersom økonomistyret
finner det nødvendig kan de ansette to forretningsførere, som fordeler arbeidsoppgavene mellom seg.
Ansettelsen foretas senest 1. november, med tiltredelse 1. januar det påfølgende året. Ansettelsen gjelder for
ett år av gangen.

Forslag til ny lovtekst


Kapittel 4: Valg


§ 4-5. Valg i høstsemesteret

På hver ordinære generalforsamling i høstsemesteret velges med funksjonstid de to kommende semestrene:
a. Juristforeningens Formannskap
b. Internasjonal Gruppec
c. hyttesjef og økonomisjef for Hyttestyret
d. representant til styret i Stiftelsen Juristforeningens Økonomistyre
e. teknisk sjef i Juristforeningens tekniske gruppe
f. IT-sjef i Juristforeningen
g. Ballsjef
h. Bobestyrer i Chorus Mixtus
i. to redaktører og økonomisjef i Stud.Jur.
(…)


§ 4-6. Valg i vårsemesteret
På hver ordinære generalforsamling i vårsemesteret velges med funksjonstid de kommende to semestrene:
a. styret for Cabaret Intime
b. styret for Juridiske vinterleker
c. Fagstyret
d. bookingsjef og PR- og sponsorsjef i Hyttestyret
e. styret for Arbeidslivsdagene
f. Vise-Præsident i Chorus Mixtus
g. ett medlem av Juristforeningens tekniske gruppe
h. markedsføringsansvarlig i Juristforeningen
i. én redaktør og sponsorsjef i Stud.Jur.
(…)

Kapittel 8. Stud.Jur.


§ 8-4. Økonomi- og sponsorsjef

Økonomisjef er redaktørenes økonomiske rådgiver og skal holde redaktørene informert om bladets
økonomiske situasjon.


Økonomisjef skal konsulteres før økonomiske disposisjoner foretas, med mindre disposisjonen må ansees
som helt ubetydelig.


Forretningsføreren skal sørge for at Stud.Jur.’s kapital forvaltes på forsvarlig måte, samt føre Stud.Jur.’s
regnskap.


Sponsorsjef skal innhente annonser til bladet og inntekter forbundet med disse.


Sideantall og annonsevolum fastsettes på økonomisk grunnlag av økonomisjef i samråd med sponsorsjef.


Økonomi- og sponsorsjef har taushetsplikt om redaksjonelle forhold vedkommende får kunnskap til
gjennom sitt verv og som ikke direkte vedrører den økonomiske driften av bladet.


Alternativ endring i § 8-4
(Vedtas istedenfor formuleringen ovenfor med alminnelig flertall.)


§ 8-4. Øvrige verv
Økonomisjef er redaktørenes økonomiske rådgiver og skal holde redaktørene informert om bladets
økonomiske situasjon.


Økonomisjef skal konsulteres før økonomiske disposisjoner foretas, med mindre disposisjonen må ansees
som helt ubetydelig.


Forretningsføreren skal sørge for at Stud.Jur.’s kapital forvaltes på forsvarlig måte, samt føre Stud.Jur.’s
regnskap.


Sponsorsjef skal innhente annonser til bladet og inntekter forbundet med disse.


Sideantall og annonsevolum fastsettes på økonomisk grunnlag av økonomisjef i samråd med sponsorsjef.


Økonomi- og sponsorsjef har taushetsplikt om redaksjonelle forhold vedkommende får kunnskap til
gjennom sitt verv og som ikke direkte vedrører den økonomiske driften av bladet.

Henner Leve!

Oslo, 15. oktober 2025

Nicolai Ringstrøm, Forretningsfører for Stud.Jur.